Techbedrijven storten zich op groene stroom
Techbedrijven en andere grote multinationals manifesteren zich op de markt voor groene energie.
In de eerste jaarhelft sloten ze al meer langetermijncontracten dan tijdens heel 2017.
Grote energieverbruikers hebben in de eerste zes maanden van dit jaar al voor 7,2 gigawatt aan productie uit zonnepanelen en windturbines opgekocht, het equivalent van zeven kernreactoren. Dat is een nieuw wereldwijd record. Het grootste deel van deze afnamecontracten gebeurde in Noord- en Zuid-Amerika, maar ook in Europa is er een sterke groei, blijkt uit cijfers van Bloomberg New Energy Finance.
De aanvoerder van de tabellen is de internetreus Facebook. In de top tien vinden we nog technologie- en telecomgiganten als Microsoft, Google, AT&T en T-Mobile terug. Die hebben heel wat datacenters, die bekendstaan als grote stroomverslinders.
Veel van dergelijke multinationals hebben zich de voorbije jaren geëngageerd om hun energievoorziening duurzamer te maken of om de uitstoot van hun activiteiten te compenseren door investeringen in hernieuwbare energieproductie. Beide doelstellingen kunnen ze in een keer halen door langetermijncontracten voor groene stroom.
Die contracten werken als volgt: een bedrijf garandeert pakweg 15 jaar de opbrengst van een groenestroomproject aan te kopen tegen een afgesproken prijs. Daardoor heeft de ontwikkelaar de zekerheid dat de productie verkocht kan worden aan een gerespecteerde afnemer, een enorme troef voor het verkrijgen van de nodige bankfinanciering. Als er geen risico meer is voor de verkoop kan het energiepark goedkoper gefinancierd worden.
De grote afnemers zijn door de afgesproken prijs ook voor jaren gerust dat de energieprijzen, die soms serieuze bokkensprongen kunnen maken, niet stijgen.
Niet alleen techgiganten hebben zich geëngageerd om meer groene stroom aan te kopen. Al 140 multinationals, van de Zweedse meubelgigant IKEA tot de Leuvense brouwer AB InBev en de autobouwer BMW, sloten zich aan bij het initiatief RE100. De ondertekenaars zetten zich in om naar 100 procent hernieuwbare stroom te gaan. Nog een bekende naam: de schoenenfabrikant Nike, waarvan het Belgische distributiecentrum in Laakdal omringd wordt door windturbines.
Sommige bedrijven gebruiken al 100 procent hernieuwbare energie. Google bereikte dat doel in april dit jaar. Het kocht onder meer wind- en zonne-energie van de parken van Eneco voor zijn Nederlandse datacenter. Het Amerikaanse bedrijf had ook plannen voor een langetermijncontract voor groene stroom uit de BEE-biomassacentrale in de Gentse haven, maar dat project werd twee jaar geleden door de Vlaamse overheid verworpen.
Andere giganten zitten op goede weg. De iPhone-verkoper Apple heeft de doelstelling dit jaar al bereikt in 43 landen en wil nu ook zijn toeleveranciers helpen. Andere bedrijven zoals de Europese tak van Coca-Cola mikken op 2020 om de doelstelling te bereiken. AB InBev legde zich als deadline 2025 op.
Integraal overgenomen uit De Tijd, 11/08/2018